Met "Masters of Imitation" biedt The Sixteen onder leiding van Harry Christophers een meeslepende reis door de wereld van de Renaissance-muziek. Dit album, uitgebracht op 1 maart 2024, is een eerbetoon aan de kunst van de imitatie en de parodie, met werken van meesters zoals Orlande de Lassus, Josquin, Casulana en Bob Chilcott. De tracklist omvat een mix van gregoriaanse gezangen, middeleeuwse motetten en moderne composities, die allemaal de rijkdom en diepte van de vocale muziek van die tijd weerspiegelen.
Het album begint met het opwekkende "Lauda Jerusalem Dominum" en sluit af met een herhaling van dit stuk, waardoor een boeiende kader wordt gecreëerd. Tussenin vind je prachtige werken zoals "Osculetur me osculo oris sui" en "Morir non può il mio core", die de luisteraar meenemen op een reis door de tijd. De "Missa Osculetur me" en het "Credo" zijn hoogtepunten van de missa, terwijl stukken als "Benedicta es caelorum Regina" en "Salve Regina a6" de spirituele diepte van de collectie onderstrepen.
"The Sixteen" is bekend om hun uitstekende interpretaties van koormuziek, en dit album is geen uitzondering. De koorleden brengen de muziek tot leven met hun onovertroffen vaardigheid en diepgaande begrip van de stijl. De rijkheid en sensuele kwaliteit van de muziek van Orlande de Lassus, die een centraal onderdeel vormt van dit album, is hierbij opvallend. Met een speeltijd van ongeveer 1 uur en 6 minuten, biedt "Masters of Imitation" een rijk en divers programma dat zowel liefhebbers van klassieke muziek als nieuwkomers zal boeien. Het album is uitgebracht door het prestigieuze label CORO en is beschikbaar op CD.