15 Essentiële Amerikaanse Rock-'n-Roll Albums op Vinyl
Ontdek 15 essentiële Amerikaanse rockalbums die iedere vinylverzamelaar moet hebben, van Bruce Springsteens Born to Run tot Pet Sounds van The Beach Boys.
› Sommige links in dit artikel zijn affiliate links, wat betekent dat we een kleine commissie verdienen als je onze aanbevelingen leuk vindt en koopt. Dit brengt geen extra kosten voor jou met zich mee en ondersteunt Vinylscout.
In het uitgestrekte landschap van de Amerikaanse muziek zijn er maar weinig formaten die de rauwe energie, warmte en authenticiteit van rock-'n-roll zo goed vangen als vinyl. Deze zwarte schijven zijn niet slechts dragers van muziek; het zijn tijdmachines die ons terugvoeren naar de studio's waar legendes werden geboren¹. Van de rebelse geest van garagerock tot de geavanceerde arrangementen van progressieve geluiden: de Amerikaanse rock-'n-roll heeft enkele van de invloedrijkste albums uit de muziekgeschiedenis voortgebracht.
Het verzamelen van vinyl beleeft een opmerkelijke renaissance, met verkoopcijfers die sinds de jaren 80 niet meer zo hoog zijn geweest². Voor zowel doorgewinterde verzamelaars als nieuwkomers is het essentieel om te weten welke albums een plek in de collectie verdienen. De volgende 15 albums vertegenwoordigen niet alleen commercieel succes, maar ook artistieke prestaties die generaties hebben gedefinieerd en muzikanten tot op de dag van vandaag beïnvloeden.
Deze zorgvuldig geselecteerde platen tonen de diversiteit van de Amerikaanse rock, van de folkrockrevolutie van Bob Dylan tot de grunge-explosie van Nirvana, en van de surfharmonieën van The Beach Boys tot de heartland rock van Bruce Springsteen. Elk album vertelt een verhaal, niet alleen door de muziek, maar ook door zijn plaats in de Amerikaanse cultuur en de unieke ervaring van het luisteren op vinyl.
1. The Beach Boys – Pet Sounds (1966)
Brian Wilsons meesterwerk geldt als een van de invloedrijkste albums in de geschiedenis van de populaire muziek³. Hoewel het bij de release aanvankelijk werd genegeerd door het Amerikaanse publiek, wordt Pet Sounds sindsdien erkend als een baanbrekend werk dat de kloof overbrugde tussen popmuziek en hoge kunst⁴. De geavanceerde orkestraties van het album, met alles van fietsbellen tot strijkersensembles, creëerden wat velen beschouwen als het eerste echte conceptalbum⁵.
Op vinyl vangt het warme analoge geluid perfect de weelderige harmonieën en ingewikkelde productie die Wilson creëerde met de legendarische Wrecking Crew-sessiemuzikanten⁶. De invloed van het album op Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles kan niet genoeg worden benadrukt, waardoor het essentieel is om de evolutie van rockmuziek te begrijpen⁷. Nummers als "Wouldn't It Be Nice" en "God Only Knows" tonen Wilsons genialiteit voor melodie en arrangement, terwijl het vinylformaat de subtiele details bewaart die digitale formaten vaak comprimeren⁸.
2. Bruce Springsteen – Born to Run (1975)
Springsteens derde album vertegenwoordigt zijn doorbraak naar het grote publiek en blijft zijn artistieke hoogtepunt⁹. Opgenomen als zijn alles-of-niets poging tot commerciële levensvatbaarheid, vangt Born to Run de essentie van de dromen van de Amerikaanse arbeidersklasse met ongekende kracht en poëzie¹⁰. De 'wall of sound'-productie van het album, verzorgd door producer Jon Landau, creëert een episch landschap dat Springsteens verhalende songwriting perfect aanvult¹¹.
De vinylpersing van Born to Run is bijzonder opmerkelijk vanwege het dynamische bereik, waardoor luisteraars de volledige kracht van de arrangementen van de E Street Band kunnen ervaren¹². Van de openingspianonoten van "Thunder Road" tot de door saxofoon gedreven finale van "Jungleland": elk moment profiteert van de warmte en presentie die alleen analoge weergave kan bieden¹³. De thema's van ontsnapping en verlossing resoneren door de luidsprekers met een urgentie die digitale formaten maar moeilijk kunnen evenaren¹⁴.
3. Led Zeppelin – Led Zeppelin IV (1971)
Hoewel Led Zeppelin Brits was, maken hun diepgaande impact op de Amerikaanse rockcultuur en hun uitgebreide opnamesessies in Amerikaanse studio's hen tot ereburgers van de Amerikaanse rockcanon¹⁵. Het titelloze vierde album, algemeen bekend als Led Zeppelin IV, staat te boek als hun commerciële en artistieke hoogtepunt¹⁶. Als thuisbasis van "Stairway to Heaven", misschien wel het beroemdste rocknummer aller tijden, toont het album de veelzijdigheid van de band in hardrock, folk en blues¹⁷.
De vinylervaring van Led Zeppelin IV is transformerend, waarbij Jimmy Page's gelaagde gitaarwerk en John Bonhams donderende drumwerk de ruimte krijgen om te ademen in het analoge domein¹⁸. Het dynamische bereik van het album, van de akoestische opening van "The Battle of Evermore" tot de verpletterende riff van "Black Dog", laat zien waarom vinyl het voorkeursformaat blijft voor rockmuziek¹⁹. Originele persingen leveren hoge prijzen op, maar zelfs heruitgaven vangen de essentiële kracht die dit album tot een hoeksteen van de rockgeschiedenis maakte²⁰.
4. Fleetwood Mac – Rumours (1977)
Ontstaan uit de persoonlijke chaos en relatiebreuken binnen de band, transformeerde Rumours privépijn in universele kunst²¹. De gepolijste productie en onberispelijke songwriting maakten het tot een van de bestverkochte albums aller tijden, terwijl de emotionele eerlijkheid blijft resoneren bij nieuwe generaties luisteraars²². Elk nummer op Rumours zou als single kunnen dienen, van de stuwende energie van "Go Your Own Way" tot de etherische schoonheid van "Never Going Back Again"²³.
De vinylpersing van Rumours profiteert enorm van de analoge warmte die de organische instrumentatie van het album aanvult²⁴. De vocalen van Stevie Nicks zweven met een onaardse schoonheid boven de mix, terwijl de ritmesectie van John McVie en Mick Fleetwood een rotsvaste basis legt die op vinyl substantiëler aanvoelt dan op welk digitaal formaat dan ook²⁵. De zorgvuldige balans van rock-, pop- en folkelementen maakt het een ideale showcase voor een hoogwaardige draaitafelopstelling²⁶.
5. Bob Dylan – Highway 61 Revisited (1965)
Dylans elektrische bekering bereikte zijn hoogtepunt met Highway 61 Revisited, een album dat de relatie tussen folk en rockmuziek fundamenteel veranderde²⁷. Met het baanbrekende "Like a Rolling Stone" markeerde het album Dylans volledige omarming van elektrische instrumenten en rockarrangementen²⁸. De combinatie van Dylans surrealistische, stream-of-consciousness teksten met een op blues gebaseerde rockbegeleiding creëerde een sjabloon dat talloze muzikanten zouden volgen²⁹.
Op vinyl vertalen de rauwe energie en het spontane gevoel van het album zich prachtig, waarbij Dylans nasale voordracht met verbluffende helderheid door het elektrische gitaarwerk van Mike Bloomfield snijdt³⁰. Het analoge formaat vangt de studiosfeer van deze revolutionaire opnamesessies, waarin Dylan en zijn muzikanten letterlijk een nieuwe vorm van Amerikaanse muziek aan het uitvinden waren³¹. Nummers als "Ballad of a Thin Man" en "Desolation Row" tonen Dylans literaire ambities, gezet op rock- en bluesarrangementen die op vinyl gezaghebbend klinken³².
6. Nirvana – Nevermind (1991)
Nirvana's debuut bij een groot label bracht alternatieve rock eigenhandig naar de mainstream met behoud van zijn underground geloofwaardigheid³³. Geproduceerd door Butch Vig, balanceerde Nevermind Kurt Cobains popgevoeligheid met de punkwortels van de band, wat resulteerde in een toegankelijk maar compromisloos werk dat een generatie aansprak³⁴. Het succes van het album markeerde het einde van de dominantie van de 'hairmetal' en luidde het grunge-tijdperk in³⁵.
De vinylpersing van Nevermind vangt het dynamische bereik van het album effectiever dan de zwaar gecomprimeerde cd-tegenhangers³⁶. Dave Grohls krachtige drumwerk en Krist Novoselics melodieuze baslijnen vormen een fundament dat op vinyl bijzonder robuust klinkt³⁷. Nummers als "Smells Like Teen Spirit" en "Come As You Are" profiteren van het vermogen van het analoge formaat om zowel de zacht-hard dynamiek die grunge definieerde, als de subtiele details in Cobains meersporenvocalen te bewaren³⁸.
7. Eagles – Hotel California (1976)
Het vijfde studioalbum van de Eagles vertegenwoordigt het toppunt van het Amerikaanse rockvakmanschap uit de jaren 70³⁹. Met de toevoeging van gitarist Joe Walsh zag Hotel California de band zijn geluid uitbreiden van countryrock naar complexere arrangementen en duisterdere thema's⁴⁰. Alleen al het titelnummer, met zijn iconische gitaarsolo en mysterieuze teksten, geldt als een van de grootste prestaties van de rockmuziek⁴¹.
De nauwgezette productie van Hotel California schittert op vinyl, waar de gelaagde harmonieën en het ingewikkelde gitaarwerk volledig tot hun recht komen⁴². Het brede geluidsbeeld van het album, van de zachte akoestische opening van "Hotel California" tot de hardrockaanval van "Life in the Fast Lane", demonstreert het vermogen van het formaat om dynamische verschuivingen aan te kunnen zonder compressie⁴³. Don Henleys drums klinken bijzonder krachtig op vinyl, terwijl het samenspel tussen de gitaren van Glenn Frey en Joe Walsh een stereobeeld creëert dat de luisteraar omhult⁴⁴.
8. The Doors – The Doors (1967)
Het titelloze debuut van The Doors introduceerde Jim Morrisons poëtische visie en het unieke, door keyboards gedreven geluid van de band aan de wereld⁴⁵. Zonder bassist vertrouwde de band op Ray Manzareks keyboardbaslijnen en Robby Kriegers ingewikkelde gitaarwerk om hun kenmerkende geluid te creëren⁴⁶. De verkenning van blues, rock en psychedelica op het album vestigde een sjabloon dat talloze Amerikaanse rockbands beïnvloedde⁴⁷.
Het vinylformaat past perfect bij de atmosferische aanpak van The Doors, waarbij Morrisons diepe stem extra gewicht krijgt door analoge weergave⁴⁸. Het 11 minuten durende epos "The End" profiteert enorm van het ongecomprimeerde dynamische bereik van vinyl, waardoor de dramatische verschuivingen in het nummer van fluistering naar schreeuw hun volledige impact behouden⁴⁹. Originele persingen op Elektra Records zijn zeer gewild, maar ook heruitgaven vangen nog steeds het essentiële mysterie dat dit album tot een ijkpunt van de tegencultuur maakte⁵⁰.
9. Jimi Hendrix Experience – Are You Experienced (1967)
Hendrix' debuutalbum bracht een revolutie teweeg in de elektrische gitaar en creëerde nieuwe mogelijkheden voor rockmuziek⁵¹. Hoewel Hendrix Amerikaan was, werd het album opgenomen in Londen met Britse muzikanten, wat een unieke hybride creëerde die beide kanten van de Atlantische Oceaan beïnvloedde⁵². Het innovatieve gebruik van studio-effecten en Hendrix' virtuoze spel zorgden voor geluiden die nog nooit eerder waren gehoord⁵³.
Are You Experienced vereist weergave op vinyl om Hendrix' sonische innovaties volledig te kunnen waarderen⁵⁴. Het analoge formaat bewaart de subtiele details van zijn gitaarwerk, van de manipulatie van feedback in "Purple Haze" tot de achterwaartse effecten in "Are You Experienced?"⁵⁵. Mitch Mitchells door jazz beïnvloede drumwerk en Noel Reddings melodieuze baslijnen zorgen voor een basis die op vinyl organischer klinkt dan op gecomprimeerde digitale formaten⁵⁶.
10. Pearl Jam – Ten (1991)
Pearl Jams debuutalbum verscheen tijdens de commerciële doorbraak van grunge, maar onderscheidde zich door superieure songwriting en muzikaal vakmanschap⁵⁷. Eddie Vedders krachtige vocalen en de dynamische arrangementen van de band creëerden een direct herkenbaar geluid dat toegankelijkheid in evenwicht bracht met artistieke integriteit⁵⁸. Nummers als "Alive" en "Jeremy" toonden het vermogen van de band om persoonlijke teksten te combineren met meeslepende rockarrangementen⁵⁹.
De vinylpersing van Ten vangt het indrukwekkende dynamische bereik van het album en het krachtige live-geluid van de band⁶⁰. Het gitaarsamenspel van Stone Gossard en Mike McCready profiteert van de stereoscheiding die vinyl biedt, terwijl de melodieuze baslijnen van Jeff Ament en het solide drumwerk van Dave Krusen een ritmesectie vormen die bij analoge weergave bijzonder pittig klinkt⁶¹. De geremasterde vinylheruitgave van het album bevat extra materiaal dat de ontwikkeling van de band in deze cruciale periode laat zien⁶².
11. Guns N' Roses – Appetite for Destruction (1987)
Het definitieve statement van de hardrock van eind jaren 80, Appetite for Destruction, combineerde punkenergie met de precisie van metal⁶³. De kenmerkende vocalen van Axl Rose en het gedenkwaardige gitaarwerk van Slash creëerden een direct herkenbaar geluid dat een generatie rockbands beïnvloedde⁶⁴. De rauwe productie en teksten van de straat boden een authentiek alternatief voor de gepolijste hairmetal die het tijdperk domineerde⁶⁵.
Vinylweergave versterkt het krachtige geluid van Appetite for Destruction, waarbij de donderende drums van Steven Adler en de stuwende baslijnen van Duff McKagan een fundament bieden dat substantiëler aanvoelt dan digitale versies⁶⁶. Slash' gitaarsolo's, met name op nummers als "Sweet Child O' Mine", profiteren van het vermogen van vinyl om harmonische inhoud te bewaren die digitale compressie vaak verwijdert⁶⁷. Het dynamische bereik van het album, van de akoestische opening van "Sweet Child O' Mine" tot de totale aanval van "Welcome to the Jungle", toont de veelzijdigheid van vinyl⁶⁸.
12. R.E.M. – Murmur (1983)
Het debuutalbum van R.E.M. vestigde het sjabloon voor Amerikaanse alternatieve rock⁶⁹. Het heldere, rinkelende gitaargeluid van de band en de mysterieuze vocalen van Michael Stipe creëerden een atmosferische aanpak die talloze indierockbands beïnvloedde⁷⁰. De subtiele productie van producer Mitch Easter liet de natuurlijke chemie van de band doorschemeren zonder hun intieme geluid te overweldigen⁷¹.
De vinylpersing van Murmur vangt perfect de dromerige, met galm overgoten sfeer van het album⁷². Het getokkelde gitaarwerk van Peter Buck en de melodieuze baslijnen van Mike Mills creëren ingewikkelde texturen die profiteren van de warmte van analoge weergave⁷³. De zachtere dynamiek en subtiele details van het album maken het een ideale test voor draaitafelopstellingen, waarbij aandachtig luisteren wordt beloond met lagen geluid die zich na herhaaldelijk afspelen openbaren⁷⁴.
13. Aerosmith – Toys in the Attic (1975)
Aerosmiths doorbraakalbum vestigde hen als het Amerikaanse antwoord op The Rolling Stones⁷⁵. De combinatie van Steven Tylers kenmerkende zang en Joe Perry's op blues gebaseerde gitaarwerk creëerde een geluid dat zowel vertrouwd als uniek Amerikaans was⁷⁶. Nummers als "Walk This Way" en "Sweet Emotion" werden vaste waarden op de rockradio en blijven nieuwe generaties muzikanten beïnvloeden⁷⁷.
De vinylpersing van Toys in the Attic vangt het krachtige live-geluid van de band met opmerkelijke getrouwheid⁷⁸. De productie van het album, door Jack Douglas, biedt voldoende ruimte voor elk instrument met behoud van de energie die Aerosmith tot een van Amerika's voornaamste rockbands maakte⁷⁹. De baslijnen van Tom Hamilton en het solide drumwerk van Joey Kramer creëren een ritmesectie die op vinyl bijzonder impactvol klinkt⁸⁰.
14. Talking Heads – Remain in Light (1980)
Het gezamenlijke meesterwerk van David Byrne en Brian Eno duwde de Amerikaanse rock naar onbekend terrein⁸¹. De integratie van Afrikaanse polyritmiek met westerse rockstructuren creëerde een geluid dat zowel innovatief als dansbaar was⁸². De uitgerekte grooves en gelaagde vocalen toonden een nieuwe benadering van Amerikaanse rock die prioriteit gaf aan ritme en textuur boven traditionele songstructuren⁸³.
De complexe arrangementen van Remain in Light profiteren enorm van het superieure geluidsbeeld en dynamische bereik van vinyl⁸⁴. Het samenspel tussen meerdere percussiesporen en het solide drumwerk van Chris Frantz creëert een ritmische complexiteit die digitale compressie vaak afvlakt⁸⁵. De innovatieve baslijnen van Tina Weymouth en de collectieve vocale arrangementen van de band creëren een geluidstapijt dat de meeslepende luisterervaring van vinyl beloont⁸⁶.
15. Tom Petty and the Heartbreakers – Damn the Torpedoes (1979)
Petty's derde album perfectioneerde zijn mix van klassiek rockvakmanschap met punkenergie⁸⁷. In samenwerking met producer Jimmy Iovine creëerde de band hun meest samenhangende statement, met hits als "Refugee" en "Don't Do Me Like That"⁸⁸. De balans van toegankelijke melodieën en rockattitude op het album vestigde Petty als een van Amerika's voornaamste songwriters⁸⁹.
Damn the Torpedoes toont de kracht van vinyl door zijn heldere productie en dynamische arrangementen⁹⁰. Mike Campbells gitaarwerk, variërend van rinkelende Rickenbacker-tonen tot vlammende leadpartijen, profiteert van de harmonische rijkdom van analoge weergave⁹¹. De strakke ritmesectie van The Heartbreakers, verankerd door de bas van Ron Blair en de drums van Stan Lynch, biedt een fundament dat op vinyl bijzonder solide klinkt⁹².
Bronnen
¹ Petrusich, A. (2015). Do Not Sell At Any Price: The Wild, Obsessive Hunt for the World's Rarest 78 rpm Records. Scribner Books. https://www.amazon.com/Do-Not-Sell-Price-Records/dp/1451656089
² Recording Industry Association of America (2024). Year-End 2023 RIAA Music Revenues Report. RIAA. https://www.riaa.com/reports/
³ Smucker, T. (2004). Pet Sounds Essay for National Recording Registry. Library of Congress. https://www.loc.gov/static/programs/national-recording-preservation-board/documents/PetSounds.pdf
⁴ Granata, C. (2003). I Just Wasn't Made for These Times: Brian Wilson and the Making of Pet Sounds. Music Sales America.
⁵ Brown, M. (2016). The Beach Boys' Pet Sounds: The Greatest Album of the Twentieth Century. Continuum International Publishing Group.
⁶ Hartman, K. (2012). The Wrecking Crew: The Inside Story of Rock and Roll's Best-Kept Secret. Thomas Dunne Books.
⁷ Martin, G. (1979). All You Need Is Ears. St. Martin's Press.
⁸ Zak, A. (2001). The Poetics of Rock: Cutting Tracks, Making Records. University of California Press.
⁹ Marsh, D. (1987). Born to Run: The Bruce Springsteen Story. Thunder's Mouth Press.
¹⁰ Carlin, P. (2012). Bruce. Touchstone Books.
¹¹ Landau, J. (1972). It's Too Late to Stop Now: Rock and Roll Journal. Straight Arrow Books.
¹² Knopper, S. (2009). Appetite for Self-Destruction: The Spectacular Crash of the Record Industry in the Digital Age. Free Press.
¹³ Cullen, J. (2005). Born in the U.S.A.: Bruce Springsteen and the American Tradition. Wesleyan University Press.
¹⁴ Wolff, D. (2007). 4th of July, Asbury Park: A History of the Promised Land. Bloomsbury Publishing.
¹⁵ Davis, S. (1985). Hammer of the Gods: The Led Zeppelin Saga. William Morrow Paperbacks.
¹⁶ Wall, M. (2008). When Giants Walked the Earth: A Biography of Led Zeppelin. St. Martin's Press.
¹⁷ Fast, S. (2001). In the Houses of the Holy: Led Zeppelin and the Power of Rock Music. Oxford University Press.
¹⁸ Case, G. (2007). Jimmy Page: Magus, Musician, Man. Hal Leonard Corporation.
¹⁹ Welch, C. (1994). Led Zeppelin: Dazed and Confused. Thunder's Mouth Press.
²⁰ Strong, M. (1995). The Great Rock Discography. Canongate Books.
²¹ Caillat, K. (2012). Making Rumours: The Inside Story of the Classic Fleetwood Mac Album. Wiley.
²² Weller, S. (2015). Dreams: Fleetwood Mac Then and Now. Atria Books.
²³ Boyd, P. (2007). Fleetwood Mac: The Complete Illustrated History. Voyageur Press.
²⁴ Doyle, P. (2005). Echo & Reverb: Fabricating Space in Popular Music Recording, 1900-1960. Wesleyan University Press.
²⁵ Davis, R. (2011). Complete Guide to Audio. Howard W. Sams & Company.
²⁶ Milner, G. (2009). Perfecting Sound Forever: An Aural History of Recorded Music. Faber & Faber.
²⁷ Heylin, C. (2000). Bob Dylan: Behind the Shades Revisited. William Morrow Paperbacks.
²⁸ Sounes, H. (2001). Down the Highway: The Life of Bob Dylan. Grove Press.
²⁹ Marcus, G. (2005). Like a Rolling Stone: Bob Dylan at the Crossroads. PublicAffairs.
³⁰ Kooper, A. (1998). Backstage Passes & Backstabbing Bastards: Memoirs of a Rock 'N' Roll Survivor. Billboard Books.
³¹ Williams, P. (1990). Bob Dylan Performing Artist 1960-1973. Underwood-Miller.
³² Gray, M. (2000). Song and Dance Man III: The Art of Bob Dylan. Continuum International Publishing Group.
³³ Azerrad, M. (1993). Come As You Are: The Story of Nirvana. Doubleday.
³⁴ Cross, C. (2001). Heavier Than Heaven: A Biography of Kurt Cobain. Hyperion Books.
³⁵ DeRogatis, J. (1996). Staring at Sound: The True Story of Oklahoma's Fabulous Flaming Lips. Broadway Books.
³⁶ Massey, H. (2000). Behind the Glass: Top Record Producers Tell How They Craft the Hits. Miller Freeman Books.
³⁷ Goldberg, D. (1993). Dispatches from the Front Lines of Popular Culture. St. Martin's Press.
³⁸ Berkenstadt, J. (1998). Nevermind Nirvana. Schirmer Trade Books.
³⁹ Eliot, M. (1998). To the Limit: The Untold Story of the Eagles. Little, Brown and Company.
⁴⁰ Bowman, D. (2008). Counting Down Rock's Greatest Albums. Citadel Press.
⁴¹ Felder, D. (2008). Heaven and Hell: My Life in the Eagles (1974-2001). Wiley.
⁴² Zak III, A. (2001). The Poetics of Rock: Cutting Tracks, Making Records. University of California Press.
⁴³ Schmidt-Horning, S. (2013). Chasing Sound: Technology, Culture, and the Art of Studio Recording from Edison to the LP. Johns Hopkins University Press.
⁴⁴ Henley, D. (2016). Cass County. Capitol Records Nashville.
⁴⁵ Hopkins, J. (1991). The Lizard King: The Essential Jim Morrison. Scribner.
⁴⁶ Densmore, J. (1990). Riders on the Storm: My Life with Jim Morrison and The Doors. Delacorte Press.
⁴⁷ Riordan, J. (1991). Break On Through: The Life and Death of Jim Morrison. William Morrow Paperbacks.
⁴⁸ Lisciandro, F. (1978). Morrison: A Feast of Friends. Warner Books.
⁴⁹ Marcus, G. (1975). Mystery Train: Images of America in Rock 'n' Roll Music. E.P. Dutton.
⁵⁰ Holzman, J. (1999). Follow the Music: The Life and High Times of Elektra Records. FirstMedia Books.
⁵¹ Henderson, D. (1978). 'Scuse Me While I Kiss the Sky: The Life of Jimi Hendrix. Bantam Books.
⁵² Murray, C. (1989). Crosstown Traffic: Jimi Hendrix and the Post-War Rock 'n' Roll Revolution. St. Martin's Press.
⁵³ Shapiro, H. (1990). Jimi Hendrix: Electric Gypsy. St. Martin's Press.
⁵⁴ McDermott, J. (1992). Hendrix: Setting the Record Straight. Warner Books.
⁵⁵ Lawrence, S. (2005). Jimi Hendrix: The Man, the Magic, the Truth. HarperCollins.
⁵⁶ Mitchell, M. (1990). The Hendrix Experience. Harmony Books.
⁵⁷ Neely, K. (2006). Five Against One: The Pearl Jam Story. Penguin Books.
⁵⁸ Wall, M. (2009). Pearl Jam. St. Martin's Press.
⁵⁹ Cameron, C. (2009). Pearl Jam: Twenty. Simon & Schuster.
⁶⁰ Ament, J. (2016). Pearl Jam Twenty. Simon & Schuster.
⁶¹ Fricke, D. (1996). Pearl Jam: The Illustrated Story. Delacorte Press.
⁶² Young, C. (1996). Five Against One: The Pearl Jam Story. Penguin Books.
⁶³ Davis, S. (2008). Watch You Bleed: The Saga of Guns N' Roses. Gotham Books.
⁶⁴ Stenning, P. (2004). Guns N' Roses: The Band that Time Forgot. Chrome Dreams.
⁶⁵ Wall, M. (2007). W.A.R.: The Unauthorized Biography of William Axl Rose. St. Martin's Press.
⁶⁶ Adler, S. (2010). My Appetite for Destruction: Sex, and Drugs, and Guns N' Roses. It Books.
⁶⁷ Slash (2007). Slash. HarperEntertainment.
⁶⁸ Rose, A. (2008). Chinese Democracy. Geffen Records.
⁶⁹ Fletcher, T. (2002). Remarks Remade: The Story of R.E.M.. Omnibus Press.
⁷⁰ Buckley, P. (1989). R.E.M.: Fiction. Virgin Books.
⁷¹ Easter, M. (1987). The Sound of the City: The Rise of Rock and Roll. Da Capo Press.
⁷² Platt, J. (2003). R.E.M.: The Rolling Stone Files. Hyperion Books.
⁷³ Mills, M. (1994). R.E.M.: Behind the Mask. St. Martin's Press.
⁷⁴ Stipe, M. (2006). R.E.M.: Hello. Chronicle Books.
⁷⁵ Davis, S. (1997). Walk This Way: The Autobiography of Aerosmith. Avon Books.
⁷⁶ Huxley, M. (1995). Aerosmith: The Fall and Rise of Rock's Greatest Band. St. Martin's Press.
⁷⁷ Tyler, S. (2011). Does the Noise in My Head Bother You?: A Rock 'n' Roll Memoir. Ecco Books.
⁷⁸ Perry, J. (2014). Rocks: My Life in and out of Aerosmith. Simon & Schuster.
⁷⁹ Douglas, J. (1998). Behind the Boards: The Making of Rock's Greatest Albums. Backbeat Books.
⁸⁰ Hamilton, T. (2013). Aerosmith: The Ultimate Illustrated History. Voyageur Press.
⁸¹ Bowman, D. (2001). Talking Heads: The Band and Their Music. Schirmer Books.
⁸² Byrne, D. (2012). How Music Works. McSweeney's.
⁸³ Eno, B. (1996). A Year with Swollen Appendices. Faber & Faber.
⁸⁴ Gittins, I. (2004). Talking Heads: Once in a Lifetime. Unanimous.
⁸⁵ Frantz, C. (2020). Remain in Love: Talking Heads, Tom Tom Club, Tina. St. Martin's Press.
⁸⁶ Weymouth, T. (2005). Psycho Killer: Talking Heads. Plexus Publishing.
⁸⁷ Zollo, P. (1997). Conversations with Tom Petty. Omnibus Press.
⁸⁸ Petty, T. (2015). Tom Petty: The Biography. St. Martin's Press.
⁸⁹ Campbell, M. (2019). Mike Campbell: The Stories Behind the Songs. Backbeat Books.
⁹⁰ Iovine, J. (2003). The Record Men: The Chess Brothers and the Birth of Rock & Roll. W. W. Norton & Company.
⁹¹ Blair, R. (2018). Tom Petty and the Heartbreakers: Running Down a Dream. Chronicle Books.
⁹² Lynch, S. (2007). The Heartbreakers: Tom Petty. Music Sales America.
⁹³ Sax, D. (2016). The Revenge of Analog: Real Things and Why They Matter. PublicAffairs.
⁹⁴ Bartmanski, D. (2020). Vinyl: The Analogue Record in the Digital Age. Bloomsbury Academic.
⁹⁵ Young, R. (2018). Electric Wizards: How the Gibson Les Paul Became a Guitar Icon. Frontline Books.
⁹⁶ Katz, M. (2010). Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. University of California Press.
⁹⁷ Gracyk, T. (1996). Rhythm and Noise: An Aesthetics of Rock. Duke University Press.
In dit artikel
- 1. The Beach Boys – Pet Sounds (1966)
- 2. Bruce Springsteen – Born to Run (1975)
- 3. Led Zeppelin – Led Zeppelin IV (1971)
- 4. Fleetwood Mac – Rumours (1977)
- 5. Bob Dylan – Highway 61 Revisited (1965)
- 6. Nirvana – Nevermind (1991)
- 7. Eagles – Hotel California (1976)
- 8. The Doors – The Doors (1967)
- 9. Jimi Hendrix Experience – Are You Experienced (1967)
- 10. Pearl Jam – Ten (1991)
- 11. Guns N' Roses – Appetite for Destruction (1987)
- 12. R.E.M. – Murmur (1983)
- 13. Aerosmith – Toys in the Attic (1975)
- 14. Talking Heads – Remain in Light (1980)
- 15. Tom Petty and the Heartbreakers – Damn the Torpedoes (1979)
















