Het album 'Yesshows' van de Britse progressive rockband Yes is uitgebracht op 19 december 1980. Dit livealbum bevat enkele van de beste optredens van de band gedurende die tijd, waaronder 'Parallels', 'Time and a Word', 'Going for the One', 'The Gates of Delirium', 'Don't Kill the Whale', 'Ritual (Nous Sommes du Soleil)' en 'Wonderous Stories'. De meeste tracks werden opgenomen tijdens concerten in Ahoy-Halle en Empire Pool, met uitzondering van 'The Gates of Delirium' en 'Ritual (Nous Sommes du Soleil)', die live waren in Cobo Hall, Detroit.
'The Gates of Delirium' is een beroemde track die tijdens dit tournee werd gespeeld; het was een echte showstopper voor Yes back in de jaren tachtig. De band trad ook op met nieuwe technische apparaten, zoals keyboardist Rick Wakeman's speciale arrangementen die zichtbaar waren op het podium.
'Don't Kill the Whale' is een andere bijzondere track die in de setlist zat. Het nummer was al eerder te horen op hun album 'Going for the One' uit 1977, maar in dit liveversie kreeg het een heel andere kleur door de elektriserende performances van de bandleden.
De ontvangst van dit album was positief vanwege de goede kwaliteit van de opnames en de energie die doorheen alle nummers heen straalt. Fans van de band bereidden zich al maanden af op dit livealbum omdat het de beste momenten van hun favoriete band vertegenwoordigde.
In de geschiedenis van Yes zijn er veel samenwerkingen geweest, maar het belangrijkste daarvan is de unieke invloed die ze hebben gehad op de progressive rock scene. Hun muziek combineert complexe ritmes met indrukwekkende instrumentale prestaties, wat hen onderscheidt van andere bands.
Als interessante anekdote: Tijdens deze tournee gebruikte bassist Chris Squire een unieke drietalige basgitaar om de different bass parts van 'Awaken' te spelen. Deze basgitaar was speciaal gemaakt voor Roger Newell, de bassist in Rick Wakeman's band English Rock Ensemble.
Dit livealbum is dus niet alleen een herinnering aan de tijd waarin Yes op het hoogtepunt van hun populariteit stond, maar ook een getuigenis van hun muzikale vaardigheden en de culturele impact die ze hebben gehad in de muziekhistorie.