"Vol. 3... Life and Times of S. Carter" is het vierde studiomateriaal van de Amerikaanse rapper Jay-Z, uitgebracht op 28 december 1999. Dit album vertoont een interessante balans tussen commerciële aantrekkelijkheid en artistieke integriteit, wat mede te danken is aan de samenwerkingen met diverse bekende producenten zoals DJ Premier, Rockwilder en Timbaland.
Het album begint met "Hova Song - Intro", een prelude die het publiek voorbereidt op de inhoud die zal volgen. "So Ghetto" staat hierbij als een belangrijk nummer waarin Jay-Z zijn street credentieel onderstreept, evenals in "Do It Again (Put Ya Hands Up)", waarin hij zijn dominante aanwezigheid in de clubscène laat zien.
Een van de meest memorabele tracks is "Big Pimpin'", die niet alleen een enorme hit werd maar ook Bun-B en Pimp-C van U.G.K. introduceerde bij een bredere publiek. Deze track is ook beroemd om zijn liberale sampling van "Khosara Khosara" van Hossam Ramzy.
De muzikale diversiteit wordt verder onderstreept door tracks als "Things That You Do", geproduceerd door Swizz Beatz, waarin Jay-Z zeer ontspannen over een lage toonfluit en strijkers vloog. "Come And Get Me" is een ander hoogtepunt, getuige van Timbaland's productiewerk, dat de winterse sfeer transformeert in een ode aan late zomerlijke grimigheid.
Op "There’s Been a Murder" laat Jay-Z zijn meer contemplatieve kant zien, waarin hij worstelt met wie hij ooit was versus wie hij nu is geworden. De track bevat een zielloze reflectie over zijn wortels en persoonlijkheid.
Het album eindigt met "Hova Song - Outro", een conclusie van de reis die Jay-Z ondernomen heeft om zijn geluid te presenteren. Naast deze tracks is er nog veel meer om over na te denken: de culturele impact van "Vol. 3..." was enorm, aangezien het album een duidelijk einde markeerde van Jays tijd als street soldaat.
Jay-Z's succes en invloed buiten de wereld van hip-hop waren al snel zichtbaar toen hij zijn markering als street-artist consolideerde. Zijn album werd driemaal platina verkocht en is één van de sterkste releases uit zijn carrière. Het album bleef een belangrijke plek in zijn discografie, aangezien het duidelijk maakte dat JAY-Z zijn muziek zijn eigen regels zou noemen, onafhankelijk van hoeveel bekendheid hij had verworven.
Dit album is dus niet alleen een muzikaal statement maar ook een cultureel erfgoedstuk, dat de evolutie van hip-hop en de invloed van JAY-Z op de muziekindustrie illustreert.