The Dock of the Bay van Otis Redding is een album dat op 23 februari 1968 werd uitgebracht. Dit album bevat een unieke combinatie van soul en rhythm & blues, wat het tot een cultuurverschillende release maakte in die tijd.
(Sittin' On) The Dock of the Bay, de titeltrack, was oorspronkelijk bedoeld als een ontspannen nummer voor Otis Redding na een korte pauze van touring. Hij schreef dit nummer inspiratie opvangend terwijl hij op een huurboot in Sausalito verbleef. Het nummer werd uiteindelijk voltooid in een sessie met Steve Cropper, Booker T. Jones en Al Jackson, met extra licks van de Mar-Keys. Hoewel het nummer pas postuum werd uitgebracht (na de dood van Otis Redding in december 1967), werd het zijn bestverkopende en meest iconische nummer.
Het album The Dock of the Bay bevat een reeks covers en originele composities. "I Love You More Than Words Can Say" en "Let Me Come on Home" zijn voorbeelden van deze mix. Andere tracks als "Don't Mess with Cupid", "The Glory of Love", "I'm Coming Home to See About You", "Tramp" (met Carla Thomas), "The Huckle-Buck", "Nobody Knows You (When You're Down and Out)" en "Ole Man Trouble" tonen ook de brede muzikale capaciteit van Otis Redding.
De samenwerkingen op dit album zijn belangrijk geweest voor zijn culturele impact. Steve Cropper, bekend van zijn werk bij Sam & Dave, speelde een cruciale rol als producer en songwriter. Deze samenwerkingen droegen bij aan het scala aan stijlen en genre’s dat Otis Redding in zijn muziek combineerde.
De ontvangst van dit album was overweldigend, vooral na het tragische vroege overlijden van Otis Redding. Het nummer "(Sittin' On) The Dock of the Bay" won zelfs een Grammy Award voor Record of the Year en Song of the Year in 1969, waardoor het niet alleen een commercieel succes maar ook een muzikaal landmekaar werd.
De blijvende populariteit van dit album zorgt ervoor dat The Dock of the Bay nog steeds wordt gezien als een hoogtepunt in de soul muziekgeschiedenis.